Constructiefout in het onderwijs en de samenleving

20160916_094757

Ik zat bijna te huilen bij de reportage over zindelijkheid in het kleuteronderwijs op Pano gisterenavond. Voor wie het gemist heeft: heel veel huilende kleuters, veel natte broeken en enkele ploeterende kleuterjuffen die ons eeuwigdurende respect verdienen. Kleuterjuffen hollen van de ene kakkebroek naar de andere, en hebben amper de tijd om de kinderen iets te leren.

Wat doen we onze kinderen en juffen (en occasionele meester) toch aan? En waarom? Allemaal omdat we met zijn allen meer en langer en harder en flexibeler moeten werken. Want ja, De Economie … de Heilige Economie. Dít gaat over het kostbare weefsel van de samenleving: onze kinderen. Minister van Onderwijs Hilde Crevits – partijgenote van dhr. Wet Peeters nota bene – getuigt van een totaal gebrek aan visie wanneer ze met een beschuldigend vingertje naar die luie ouders wijst. ‘Het is de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de school’, bleef ze herhalen. Dat het voor haar een erezaak was om haar kinderen zindelijk naar school te sturen, voegde ze er terloops aan toe. Proficiat, mevrouw Crevits, maar dat is totaal irrelevant. Je kan trainen zo veel je wil: als je kind er niet klaar voor is, is het er niet klaar voor. Dat staat zelfs letterlijk in een brochure van Kind & Gezin, en die staan nu toch bepaald niet bekend om hun alternatieve opvoedingsadviezen. Maar vooral: wanneer moet je als ouder de tijd maken voor zindelijkheidstraining? ’s Ochtends voor half acht of ’s avonds na half zeven? In het weekend? Als je met beiden fulltime werkt, zijn dat namelijk de enige tijdstippen waarop je zelf met je kind kan bezig zijn.

Nog triestiger dan die vuile broeken: kleuters die in slaap vallen waar ze zitten. Een schooldag is veel te lang voor een kind van 2,5. Middagdutjes kunnen in de meeste scholen niet. Kleuters ’s middags komen ophalen, is nu eenmaal geen optie als beide ouders en de grootouders werken. ‘De regering vindt dat mensen steeds harder en langer moeten werken, maar dan moeten ze ook niet zeuren als ouders hun kinderen niet ’s middags komen halen’, verwoordde professor Michel Van den Broeck het heel treffend. Hij wees meerdere keren op de constructiefout in ons onderwijs.

Mevrouw Crevits, die verantwoordelijkheid van de ouders, wat is het nu: allebei 40 uren gaan werken of je kinderen perfect opvoeden? Want ik ben een beetje in de war. Wordt het niet eens tijd om die constructiefout grondig aan te pakken? Volgens mij is het hoog tijd dat we serieus nadenken over scholen die zich aanpassen aan de kinderen, i.p.v. omgekeerd, en een maatschappij die zich aanpast aan de gezinnen, i.p.v. omgekeerd. Een dertigurenweek, echt werkbaar werk, meer respect voor mensen in het onderwijs en zorgberoepen, ophouden met het onderwijs kapot te besparen … Dát zou getuigen van visie, mevrouw Crevits en collega-ministers. Volgens mij is het dringend tijd dat wij ú op uw verantwoordelijkheid wijzen.

Als u inspiratie zoekt, Femma heeft hier een uitstekend dossier over.

19 gedachten over “Constructiefout in het onderwijs en de samenleving

  1. Annelien

    Alsof die ouders van niet-zindelijke kleuters het niet ook verschrikkelijk vinden. Alsof die niet al honderdduizend dingen geprobeerd hebben… (En alsof die kleuters het zelf niet vreselijk vinden.) Zindelijkheid (nog los van alle andere aspecten van de discussie) is een heel gelaagd probleem.

    Reageren
    1. Sofie Bericht auteur

      Absoluut. Ik begrijp dat mensen dat niet zien als ze zelf niet voor het probleem hebben gestaan, maar Crevits is toevallig wel minister van onderwijs en zou wel mogen nadenken voor ze zo’n krasse uitspraken doet.

      Reageren
      1. I.

        krasse uitspraak ?? , ‘Het is de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de school’ dit is correct !!, het is niet de bedoeling dat ouders alleen de ‘leuke’ dingen met hun kinderen doen in hun ‘vrije tijd’ en de zindelijkheid, netjes leren eten, leren luisteren en derg. over te laten aan de juffen… , opvoeden is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders !!
        dat u Hilde Crevits beschuldigt van ‘een totaal gebrek aan visie’, dat is pas een ‘krasse’ uitspraak …

        Reageren
        1. Annelien

          Natuurlijk is opvoeden de taak van de ouders, dat spreekt ook niemand tegen. Het punt is gewoon dat het nogal kort door de bocht is van de minister, omdat – ik herhaal – zindelijkheid een heel gelaagd probleem is en sommige ouders al werkelijk alles zullen geprobeerd hebben zonder resultaat. Bij sommige kinderen helpt ‘trainen’ niet. Hebt u zelf kinderen, beste ‘I’?
          De reportage ging ook vooral over het onderwijs en niet zozeer over het eigenlijke probleem van zindelijkheid. Misschien een gemiste kans?

          Reageren
        2. Liesje

          Heeft Sofie dit anders beweert dan? Ouders willen dit maar al te graag. Maar daar is tijd voor nodig. Tijd die volgens dezelfde overheid naar veel, lang en flexibel werken moet gaan. Leuke dingen doen is vaak nog veel minder aan de orde, helaas…

          Reageren
        3. Kathleen

          Maar het is zoals Sofie schrijft: niet alle kinderen zijn daar op die leeftijd klaar voor.
          Het is de verantwoordleijkheid van de ouders om hun kind de aangepaste zorgen te geven die het in elke levensfase nodig heeft.
          Het is niet de verantwoordelijkheid van de ouders om kinderen voort te brengen die perfect aangepast zijn aan een onderwijssysteem dat niet op maat van kinderen is gemaakt.

          Reageren
  2. Mrs Brubeck

    Ik heb express niet gekeken omdat ik al niet goed werd van het introductiefilmpje. Je zal maar kleuterjuf zijn…
    En waar dient dat eigenlijk voor op de leeftijd van 2,5??? Laat ons eerlijk zijn, opvang en niks anders.
    Ik vind het echt te vroeg, je geeft de redenen zelf al aan!
    Er zullen allicht ouders zijn die zich er op die manier makkelijk mee weg komen, maar het merendeel zal denken zoals jij en ik.
    Doe het maar, fulltime werken en kinderen opvangen!
    Straffe redevoering Sofie!
    Respect!

    Reageren
  3. Tifosanele

    Ik ben het – niet voor het eerst 😉 – volledig met je eens. Bovendien wordt de taak van de kleuterjuffen ook nog een pakje zwaarder gemaakt door een besparingsronde die te vaak het gevolg heeft dat de klassen alweer wat groter worden. Als diezelfde kleuterjuf voor een klas van 10 kindjes staat dan wordt het een heel ander verhaal – ook al zijn er dan 1 of 2 niet-zindelijke kindjes in de klas…

    https://nelevanmalderen.wordpress.com/2016/10/27/een-beetje-mildheid-creativiteit-en-ideeen-graag/

    Reageren
  4. Miss Pixie

    Recht er op!
    Ik keek maar met een half oog naar het programma omdat ik wist dat ik er me zou in opwinden. Ik ben dan wel (nog) geen mama, maar ik stond enkele jaren aan die andere kant als zorgjuf in de kleuterschool.

    Elk kind heeft zijn tempo en kan (mag) tot niets gedwongen worden. Kinderen van 2,5 zouden nog niet met zo een zware druk van MOETEN mogen geconfronteerd worden. Ja sommige kids zijn nog niet zindelijk als ze naar school komen. So what? Er zijn er anderen die amper praten, die nog geen potlood kunnen vasthouden, … maar op een ander gebied dan weer voorop zijn. Ieder zijn eigen tempo. En als mevr. Crevits ipv te besparen wat meer geld zou vrij maken voor het kleuteronderwijs zodat er kleinere klassen komen en er meer uren vrijkomen voor kinderverzorgsters in de kleuterschool dan zouden de leerkrachten hun werk kunnen doen. Nl naast de ouder staan als mede-opvoeder van hun kind. De wereld zou heel wat mooier zijn. Probleem licht niet bij de ouders, niet bij de leerkrachten, al zeker niet bij het kind, maar wel bij het systeem..
    Bon, ik zou er een boek kunnen over schrijven 😂 Maar ga het hier bij laten.

    Reageren
  5. Pingback: A petition for Time | An Cuypers

  6. Pingback: Blogjaar 2016 | Perfect Day for a Picnic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *